افتتاح مرکز اوتیسم "نوژین" در هفته بهزیستی

باحضور مدیرکل، معاونان اداره‌کل بهزیستی استان، رئیس و کارکنان اداره بهزیستی شهرستان کرمانشاه و رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان و همچنین خانواده‌های کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم، مرکز روزانه آموزشی_توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم "نوژین" در کرمانشاه افتتاح شد.

به گــزارش روابـط‌عمـومی اداره‌کـل بهـــزیستی استـان کرمانشـــاه؛

 در این مراسم افتتاحیه، توضیحات جامعی توسط مدیرکل و معاون امور توانبخشی بهزیستی استان در خصوص حساسیت کودکان دارای اوتیسم و ضرورت توجه به ارائه خدمات توانبخشی_آموزشی به آنان ارائه شد.

مرکز نوژین با ظرفیت اسمی ۵۰ نفر و با هدف خدمت‌رسانی ویژه از جمله؛ خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی، روان‌شناسی، موسیقی و بازی‌درمانی و دیگر خدمات آموزشی به این کودکان، در هفته بهزیستی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

بهزاد شهبازی مدیریت بهزیستی استان کرمانشاه در این مراسم خطاب به خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم گفت: نگهداری و مدیریت این کودکان مجاهدت است و ما برای همراهی با این والدینِ ایثارگر، دست به کار شدیم تا مراکز نگهداری جدیدی را برای این بیماران راه‌اندازی کنیم.

شهبازی در ادامه گفت: سیاست سازمان بهزیستی بر این است که این کودکان دارای اختلال در کنار والدین خود زندگی کنند اما گاهی خانواده‌ها نیاز به استراحت دارند و از این‌رو راه‌اندازی دو مرکز شبانه‌روزی برای نگهداری موقت از فرزندان دارای اوتیسم در دستور کار اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه قرار گرفته است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در پایان گفت: ما دغدغه‌های خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم را درک می‌کنیم و در راه کمک و خدمت‌رسانی به ایشان از هیچ تلاشی کوتاهی نخواهیم کرد.

در ادامه این مراسم مرتضی کوهی معاون امور توانبخشی بهزیستی استان کرمانشاه از تلاش‌ها و حمایت‌های مدیریت بهزیستی استان قدردانی کرد و افزود: اوتیسم یک اختلال عصب‌شناختی است که مبارزه با آن مستلزم اطلاع‌رسانی، آموزش، فعالیت‌های پیشگیرانه و اقدامات تخصصی توسط نهادهایی از جمله؛ بهزیستی، آموزش‌وپرورش، دانشگاه علوم پزشکی، بیمه‌ها و شهرداری‌هاست که با هم‌افزایی ظرفیت‌های اجتماعی می‌توان با این اختلال مبارزه کرد.

علی‌ محمد بیگی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمانشاه نیز در این مراسم به وجود ۹۰ مدرسه و مرکز استثنایی در استان اشاره کرد و افزود: ۱۶۵۰ دانش آموز کم توان جسمی و دارای معلولیت در استان وجود دارد و در حال حاضر یک مدرسه اختصاصی اوتیسم با ۵۴ دانش آموز در حال فعالیت است.

علی محمد بیگی در ادامه از تلاش‌های خیرین مدرسه‌ساز، خاصه مهندس عبدالله باباخانی که تاکنون ۴۴ مدرسه ساخته است یاد کرد و گفت: در حال حاضر خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی در چهار مرکز تحت نظارت این مدیریت، به‌صورت رایگان ارائه می‌شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمانشاه در پایان عنوان کرد: انجام امور به‌صورت جزیره‌ای نتیجه نخواهد داد و بهتر است که تمامی دستگاه‌ها در قالب تفاهم‌نامه‌های موجود عمل کنند تا نتایج بهتری حاصل شود.

در پایان این مراسم، محمدی مسئول مرکز "نوژین" ضمن تقدیر از همکاری و همراهی مسئولان اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه در راستای افتتاح این مرکز، از شیوع ۳ درصدی اوتیسم خبر داد و افزود: باید به این آمارها توجه ویژه‌ای داشته باشیم و از ارائه خدمات به‌صورت کوتاه‌مدت جلوگیری کنیم.

محمدی در ادامه، نام مرکزِ "نوژین" را برگرفته از مفاهیم زبان کُردی و به معنای "زندگی نو" خواند و ابراز امیدواری کرد که این مرکز بتواند زندگی دوباره را به کودکان دارای این اختلال و خانواده‌هایشان هدیه دهد.


بـرای پیوستـن به کانـال اداره‌کل بهـــزیستی استـان کرمانشــاه در پیام‌رسان ایتــا، اینجــــا را لمس کنیـد.

کد خبر 112854

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد